Sider

torsdag 14. februar 2013

Camellia

Denne vakre planten fikk jeg av min kjære mann en dag.
Han plukket den opp og spurte om jeg ville ha den. :) 
Så klart jeg ville det. 
Veldig koselig og gromt gjort. ;) 
Begynner å tro at han prøver å skjemme meg bort. 


Den heter:
 Camellia "Brushfield yellow"
Og ettersom jeg har funnet ut på google så er det egentlig en uteplante som kan tåle -10 grader.
Her må den nok bare stå ute på sommeren for så å flytte inn med resten av overvintrings blomstene 
på høsten. Den liker vist også litt sur jord.


Hvis jeg greier å holde den i live, for den skal ikke stå noe varmt inne.
Har derfor satt den litt kjølig.


Her er noen av spirene mine. 
Det dukker hele tiden opp nye. Så priklingen må jeg ta etterhvert. 
En ting er sikkert....jeg vår definitivt nok blodbeger til sommeren, hvis jeg greier å holde liv i disse. 


Dagene går med til å være ute i mildværet.
Det er så godt når temperaturen er litt mere levelig for meg. 
Mira er alltid med meg ut. Og hun koser seg like mye som matmor. 
Satt på trappen ,i sola og bare nøt været.
Godt ;) 


Rødstua  ligger så fint på andre siden av tunet.
Et lite hus som rommer masse glede.
***
Snart helg igjen...må si dagene fyker unna. 
Godt egentlig, bare det bremser ned når våren er her. :) 
Ta vare på deg selv. 
klem Merethe 


8 kommentarer:

Marit Sønstebø sa...

Så heldig du er! Det er en flott plante du har fått. Jeg kjøpte en hvit i fjor, men den hadde et annet sortsnavn. Men ellers er den lik din :-)
De liker å ha det kjølig, ja så den passer ikke inne i en stue dessverre. Jeg har klart å få min til å overleve i kjelleren i vinter, men den har ikke fått noen knopper (enda) Men jeg lever i håpet enn så lenge. Jeg håper at du lykkes med din :-)
Ha en fin kveld! Klem Marit

Tante Titti sa...

Søteste Merethe!!
Nå må jeg bare fortelle deg: Da vi var i Toscana i påsken i fjor var vi så heldig å få overvære en Camelia-festival der.Legger med linken her jeg: http://tantetitti.blogspot.no/2012/05/kameliafestival-i-calci.html

Der skulle du vært!!
Ønsker deg og mannen en riktig god helg! Her kommer endelig min kjære hjem etter to uker, så dette blir en riktig god helg for meg iallefall!!
Titti-klem

Orlaug sa...

Det var ei flott plante......
Einig i at tida går fykande fort, og skulle òg ynskje at den bremsa litt ned når våren kjem, men er redd me ikkje vert bønnhøyrde der,gitt.....
Fin helg til deg!

Inger Marie sa...

Herlige camelia!...sååå flott og heldige deg som fikk en slik:)
Nydelige vinterbilder:)
God helg:))

bevaremegvel sa...

For en nydelig plante, har aldri hørt om denne før. Tydeligvis ikke en plante for meg, jeg har ikke grønne fingre, og glemmer de litt for lett. Så planter som trenger mer en litt vann nå og da, må finne seg et annet sted å bo:)
Fint at du koser deg om dagen, det er jo så fint nå.
Ja, enig med deg, dagene flyr..
men så bremser det ned helt når våren kommer, vi kan jo håpe! ;))
Ha en fin fin fredag.
Klem

Asbjørg sa...

Den planten ser veldig fin ut!
Herlig med masse spirer,skulle ønske jeg hadde plass til å så!God helg!

Underberget sa...

Kjempefin plante! Håper den vil greie seg når du planter den ut:-)Ønsker deg en fortsatt fin helg. Klem fra Berit

Smått og Stort sa...

Så skjønn plante- koselig gave å få♥ Så flink du er med å så- jeg tenker hvert år at jeg skal gjøre det, men det ender alltid med noen stakkars blomkarsefrø som blir sådd rett i krukker ute. De er så villige at til og med jeg får de til- det andre jeg prøver å så bare dør for meg- er ikke så flink å prikle(?) Nydelige vinterbilder du har tatt- heldig dere som har snø :)
klem fra Sissel

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...