torsdag 24. januar 2013

Solskinn :) frø, jord, hage


I dag har jeg tatt et dypdykk i frøkassa mi. 
Det er masse jeg har lyst å så .
Men jeg kan ikke så alt jeg har lyst til, for jeg vet jo at når frøene spirer og trenger å 
prikles så får jeg plassmangel.
Men jeg har lyst å så litt ekstra i år. ;) 
Stauder er sådd. De skal få stå å "kose" seg ute en god stund. 

Jeg fant frø på en staude ?? ved navn Filipendula ulmaria. 
Når jeg søker på den så finner jeg stort sett en urte aktig plante som 
vokser i vegkanten osv..
Men spørsmålet mitt er...er det også en hagestaude?  
Den kalles også for Mjødurt. 
Jeg aner ikke hvor jeg har fått disse frøene fra.
De ligger pent i en pose liten papirpose med en annens skrift og godt merket.
De kommer tydelig fra noen som bytter frø...



Har flere valmuesorter jeg skal prøve ut i år også.
Fått tak i frø av noen flotte lyse rosa etårige valmuer.
Disse sammen med slike mørke som jeg hadde i fjor må jo bli lekkert. :) 
Jeg husker ikke navnene på disse i farta, men navnene føres opp etterhvert som jeg sår dem. 
***
Nå skal jeg vise dere litt av prosjektet vårt ute i Rødstua. 
Her er det samarbeid mellom min mann og meg.
Vi har jo litt møbler på låven som venter på oppussing.
Og etter jul startet vi opp.
Denne gamle stolen har en vakker form , god å sitte i også, men stoffet var både slitt og skittent.
Så vi bestemte oss for å gjøre den helt om.



Her har min kjære fjernet alt gammelt stoff.
(Det tas vare på og brukes som mal til nytt stoff) 
Han vasket og grunnet stolen med flere strøk. 


Også maler han den med svart ,blank maling. 
Det blir stilig synes jeg.
Når han er ferdig med å male så er det min tur til å trekke om stolen.
Alle stoffdelene ligger ferdig klippet og venter bare på at malejobben skal bli ferdig.
Dette er kosejobb og vi har ingen hastverk. ;) 
Det er utrolig artig å holde på ute i Rødstua sammen med min mann. 
Vi koser oss masse når vi begge er kreative der ute.
Og Mira (puddelen vår) er så klart med og hun pleier å hoppe  oppi sofaen som står der ute.
Der ligger hun godt oppi alle putene og sover. 
:) joda Mira er bortskjemt og vi er fullstendig klar over det.

Ikke nok med at min kjære maler stolen, men han fant en 
artig liten kommode på lageret vårt,  som han maler lik som stolen.


Det er ikke lett å ta bilde av slike blanke flater med blits.
Men håper å få tatt skikkelige bilder i dagslys når begge deler er helt ferdige.

***

Jeg kjenner at jeg gleder meg masse til sommeren.
Når jeg tusler rundt i hagen, på min vante dagstur ser jeg for meg alle plantene i full vekst.
Tenker på hva jeg kan gjøre for å forbedre hagen enda mere. (der er det mange ting!!!)
Noen trær skal beskjæres. 
Busker skal flyttes.... (før de blir for store) 
Stauder skal deles.
Støtte til klatreplanter skal settes opp. 
To gamle hageporter står på låven og venter på sine plasser i hagen. 
Disse skal males hvite.
Dette er en blanding av ønsker,drømmer og planer. 
Jeg vet av erfaring at en ikke rekker så mye som en har lyst til. 
**
Vi er heldige i dette landet med de fire årstidene.
Alle har sin sjarm.
Og jeg må si jeg koser meg i alle sammen.
På denne tiden våkner hagegalskapen opp for fullt og det drømmes og planlegges. 
Sommeren med hagelivet er nok en stor favoritt. 
Jeg håper også dere har drømmer og planer for det nye året.
Alle små gleder i hverdagen er viktige å ta vare på.
Drømmen også! :) 

****
Tusen takk for koselige hilsener fra dere. 
Ha det kjempefint! 
Klemmer Merethe 


4 kommentarer:

Rekkehuset sa...

Stolen og kommoden (?) blir nok kjempefine! Synes det er så koselig at dere har det som et fellesprosjekt, og at hunden også er med:-) Det beste med mange ting er i grunnen å glede seg på forhånd, og du har masse å glede deg til nå som det etterhvert blir en ny hagesesong! Klem fra Hanne.

Inger Marie sa...

Ja ...når såingen starter er det vanskelig å beherske seg...det blir som regel for mye spirer:)
Stolen og komoden blir kjempefine:)
Mange hagedrømmer...det er så godt å tygge litt på disse og drømme seg frem mot sommeren:))

MarJE sa...

Kjempeflott stol og kommode!!
Frøgalskapen er i gang :) Det er ikkje lett å begrense seg og som oftast blir det for mange spirar....det er litt av ein priklejobb i vente, men veldig kjekt.
No går draumane til lysare og varmare tider.

God fin helg til deg.
MarJE.

Stubbetufsa sa...

Jeg fikk to røtter av hagemjødurt i fjor, skulle være lilla på farge, men gubben hater mjødurt, så jeg måtte fjerne dem...
Hva gjør man ikke for freden?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...